Voordelen van VoIP voor kleine bedrijven
Van 2023 tot 2026 zal de wereldwijde markt voor VoIP (Voice over Internet Protocol) naar verwachting met bijna 20 miljard dollar groeien. Een van de belangrijkste aanjagers van deze toename is het zakelijk gebruik, dat recentelijk in een stroomversnelling is gekomen door de COVID-19 pandemie. Veel bedrijven lieten hun werknemers tijdens de pandemie voor het eerst vanuit huis werken, dus moesten ze overschakelen op een telefoonoplossing waarmee ze op afstand konden werken, terwijl de veiligheid gehandhaafd bleef.
Velen gingen over op VoIP, de digitale vorm van spraakcommunicatie, en andere cloud-gebaseerde communicatieplatforms om hun teams flexibeler te maken.
Maar voor kleine bedrijven biedt VoIP veel meer dan meer flexibiliteit. Het biedt belangrijke voordelen die de klantervaring kunnen verbeteren en groei kunnen stimuleren. Laten we eens kijken naar de belangrijkste voordelen van VoIP voor kleine bedrijven, zodat je kunt beslissen of je het telefoonsysteem van je bedrijf moet moderniseren.
1. Lagere zakelijke telefoonkosten
Omdat VoIP spraakgegevens over het internet verstuurt in plaats van te vertrouwen op telefoonlijnen, zal je kleine bedrijf lagere operationele en belkosten zien. Bedrijven zien ongeveer 30 procent minder telefoonrekeningkosten als ze overstappen op VoIP, en ze kunnen wel 75 procent besparen op operationele kosten.
– Je hoeft geen aparte netwerken te onderhouden voor je data en spraak, zodat je je uitgaven kunt consolideren.
– Je bedrijf kan dure vaste installatiekosten vermijden omdat je niet hoeft te betalen voor een PBX-systeem (Private Branch Exchange), hubs, switches, telefoonadapters en andere hardware.
– Met bijv. een virtueel Gent 09 nummer in plaats van een nummer dat verbonden is met een fysieke vaste telefoon kun je besparen op zowel lokale als internationale gesprekken.
– Met hosted VoIP kun je gemakkelijk een cloud-gebaseerd communicatieplatform gebruiken, waarmee je werknemers overal vandaan kunnen communiceren via videoconferenties of spraak. Met deze mogelijkheid kan je bedrijf besparen op kantoorruimte.
2. Hoge gesprekskwaliteit
Zolang je bedrijf een sterke internetverbinding en voldoende bandbreedte heeft, zullen je klanten en werknemers een uitstekende gesprekskwaliteit ervaren. Je bedrijf heeft ook meer controle over de gesprekskwaliteit met VoIP, omdat je een headset of microfoon kunt gebruiken en de instellingen kunt aanpassen om het geluid te creëren dat je wilt.
3. Geavanceerde gespreksfuncties zonder hoge kosten
Een van de grootste voordelen van VoIP voor kleine bedrijven is de functionaliteit. VoIP en cloud-gebaseerde communicatietechnologie hebben zich de laatste jaren snel ontwikkeld, zodat je bij het vergelijken van platforms een provider kunt vinden die een rijke set nuttige functies biedt.
Met een moderne VoIP-oplossing zijn functies als doorschakelen, Interactive Voice Response (IVR), gespreksopname, analyse, auto attendant, wachtrijen en integratie met je andere bedrijfstoepassingen eerder de norm dan de uitzondering. Deze hulpmiddelen kunnen je helpen je klanten beter van dienst te zijn omdat je de gespreksstromen kunt verbeteren en inzicht kunt krijgen in de prestaties.
Met een vast bedrijfssysteem zou je waarschijnlijk moeten investeren in een duur PBX-systeem en add-ons betalen voor extra functies.
4. Betere beveiliging met de juiste aanbieder
Net zoals je bedrijf toegang heeft tot meer gespreksfuncties met VoIP, heb je ook meer beveiligingsmiddelen in je gereedschapskist. Daarom kun je – ondanks het feit dat zowel vast bellen als bellen via internet kwetsbaarheden hebben – een veiliger systeem creëren met een goed geconfigureerd VoIP-telefoonsysteem.
Met VoIP kan je bedrijf de volgende hulpmiddelen gebruiken om de beveiliging te verhogen:
– End-to-end encryptie om afluisteren te voorkomen
– Beveiliging van eindpunten
– Twee-factor authenticatie voor bel-apps
– SPAM-oproepen blokkeren en labelen
Om top-notch beveiliging te garanderen, wil je ook een hosted phone system provider kiezen die voldoet aan extreem hoge normen met betrekking tot datacenter-, netwerk- en productbescherming.
5. Werknemers kunnen overal werken met VoIP
Een ander baanbrekend voordeel van VoIP is de werkflexibiliteit. Zodra je je telefoonsysteem moderniseert met bellen via internet, kan je personeel overal vandaan werken. Dat betekent dat je organisatie volledig op afstand kan werken of een hybride model kan gebruiken, waarbij sommige werknemers ten minste een deel van de week op kantoor komen.
Deze thuiswerkoptie maakt je bedrijf flexibeler – als mensen niet op kantoor kunnen zijn, omdat ze op reis zijn, omdat ze liever thuis werken, of omdat er een noodgeval is waardoor ze niet kunnen, kunnen de werkzaamheden gewoon doorgaan als je telefoonsysteem in de cloud wordt gehost.